De 10 absolute NOT TO DO’s in de verkoop

Als het tijd is dan is het tijd!

In het kader van het Business Boost Event is het hoog tijd om een nieuwe website te maken. En dus  hebben Greet (Greet Bunnens van YouBrandBuilder) en ik in dit kader een paar dagen geleden iemand ontmoet die zichzelf en uiteraard zijn bedrijf kwam voorstellen. Ja hoor, een nieuwe website, gemaakt door een professional. Hij had al contact gehad met Greet en de doelstelling was dat ik hem ook ontmoette en zo konden we samen beslissen of het een go of een no go was.

Concreet zitten we hier dus duidelijk in een verkoopsituatie. Een situatie waarbij een derde zijn producten of diensten aan mij en Greet voorstelt met als doelstelling tot een akkoord te komen en wij daarvoor in ruil geld geven. Ja, een standaard sales gesprek.

Maar ik kan het niet laten om deze blog te schrijven want dit gesprek is zo slecht verlopen op sales vlak dat het nuttig is dat jij hieruit leert en absoluut nooit deze fouten maakt. Ik moet wel toegeven dat hij heel sterk was in fouten maken, waarvoor mijn dank want anders zou ik deze blog niet kunnen schrijven.

Wat heeft die arme man nu concreet zo verkeerd gedaan dat jij absoluut NIET moet doen op sales vlak:

  1. Oogcontact:

Vanaf zijn eerste contact met ons beiden had hij enkel oog voor Greet. Ik stond daar voor aap en heel af en toe keek hij mij aan. Uiteraard geen goed begin!

TIP: Verdeel jouw aandacht over de verschillende gesprekpartners.

  1. Doelgroep:

Ik stelde hem de vraag wie zijn klanten waren en hij repliceerde dat het ging om de heel kleine ondernemers die een heel eenvoudige website wilden en die absoluut niets kenden van het online gebeuren. Een heel eenvoudige website met niets speciaals. Eeeeuuh, slecht antwoord…zeker als je weet wat wij doen.

TIP: Informeer je vooraf door te onderzoeken wat jouw prospect doet.

TIP: Tracht harde statements die in jouw nadeel kunnen spelen, te vermijden.

  1. Concurrentie:

Tijdens het gesprek haalde hij heel regelmatig aan dat de concurrentie beter was in het maken van websites en dat de focus van zijn bedrijf eerder lag bij de simpele website voor de simpele ondernemer. Pardon? Wij? Simpele ondernemers?

TIP: Je moet je positioneren als expert, de beste in jouw vakgebied. Niemand wil geld geven aan losers die zichzelf matig vooropstellen. (Ik weet het, ik ben hard in mijn bewoordingen, maar eerlijk… ik heb toch gelijk, of niet?)

  1. Prijs:

Na zelfs geen 5 minuten gaf hij de prijs voor de website. Veel te vroeg in het verkoopproces. Hij had nog niet verteld hoe zijn bedrijf werkte, waarom ze zo werkten, waarom ze beter en anders waren dan de concurrentie en nog zo veel meer dat hij had moeten vertellen vooraleer hij de prijs aangaf. Door de prijs veel te vroeg te vertellen, konden wij de reële waarde van zijn dienst/product nog absoluut niet goed inschatten. Zonde! Grote zonde!

TIP: Verzeker je dat je de prijs vertelt na het geven van alle noodzakelijke informatie zodat de klant de reële waarde ervan kan inschatten.

  1. Omschrijving:

Bij de omschrijving van de website heeft hij meerdere malen gezegd dat het gaat om een ‘simpele’ website en dat de concurrentie betere en complexere websites maakt. Waarom onderwaardeert hij zijn eigen diensten? Onbegrijpelijk!

TIP:  Onderwaardeer nooit jouw producten of diensten. Je moet trots zijn op wat je doet en aflevert! Nogmaals: de klant gaat niet kopen bij iemand die zijn producten of diensten onderwaardeert!

 

Dit gesprek was een ware leerschool voor hoe je een salesgesprek absoluut niet moet aanpakken! De fouten die hij maakte, waren immens groot met een immens grote impact!

Daarom zijn zijn fouten te belangrijk om er snel over te gaan. Volgende week krijg je de volgende fouten die deze website ontwikkelaar maakte tijdens zijn verkoopproces.

En dan zal je ook weten of wij uiteindelijk met hem samenwerken of niet?

Rara…

Hou je mailbox volgende week dus in de gaten voor het vervolg.

 

Met vriendelijke groeten,

Karina

By | 2018-03-26T09:21:51+00:00 26 maart 2018|

Reageer

Pin It on Pinterest

Share This