Hoe optimaliseer je jou bedrijf van goed, naar beter tot optimale rentabiliteit?

Vorige week zat ik samen met een klant die enorm bezorgd was omdat het niet zo snel ging zoals zij het graag had gewild. Er was nog geen verkoop en de verkoop pogingen die zij tot op heden had ondernomen waren niet echt een succes. We analyseerden samen haar business model. Zij stelde me toen de vraag: “Wat bedoel je eigenlijk met een business model?”. Enerzijds weet ik wel wat het is, maar anderzijds dan ook weer niet exact.

Een business model is eigenlijk jouw, anders gezegd, business strategie.

– Wat verkoop je? Producten, diensten of beiden;

– Aan wie?  Bedrijven (business to business), particulieren (business to consumer) of beiden;

– Tegen welke prijs? Waarbij je rekening houdt met alle mogelijke prijsfluctuaties

– En via welk kanaal? Rechtstreeks, onrechtstreeks (via partners/dealers), beiden, online of niet online.

Het lijken domme, eenvoudige vragen, maar mijn ervaring leert me dat veel ondernemers deze oefening niet doen of véél te oppervlakkig doen. Met als gevolg dat op een bepaald moment hun business niet draait zoals ze het graag gewild hadden en ze begrijpen totaal niet hoe dit komt.

Zoals ik ook al zei, het lijk eenvoudig, maar dit is het absoluut niet!

Je kan misschien denken: oh ik beantwoord deze vragen en mijn denkoefening is rond. Maar neen, spijtig genoeg is dit niet zo simpel. Ik geef je hierbij een voorbeeld:

Annemarie is een yoga coach. Zij helpt ondernemers en particulieren om een mentaal en lichamelijk evenwicht te vinden, zodoende ze betere resultaten kunnen bekomen in hun leven. Dit doet ze door middel van yoga oefeningen.

 

Laten we nu samen de denkoefening doen:

– Wat verkoopt Annemarie?: Ze verkoopt yoga-cursussen in groep.

– Aan wie?: Ondernemers = bedrijven (business to business) en particulieren (business to consumer)

– Tegen welke prijs?: Waarbij je rekening houdt met alle mogelijke prijsfluctuaties /10 beurten kaart

– En via welk kanaal?: Rechtstreeks: de klant koopt de  beurten kaart en doet keer op keer zijn lessen.

Oefening klaar denk je? Maar neen! Het gaat veel verder!

 

Waar heeft Annemarie nu niet aan gedacht in haar business model?

Is er in haar systeem upselling mogelijk? Dus hoe kunnen we haar business model groter laten worden, waardoor ze een grotere rentabiliteit door kan krijgen. Neen in haar eenvoudig business model is dit niet aanwezig.

 

Houdt haar business model rekening met passieve inkomsten. Inkomsten die ze kan genereren door iets in elkaar te steken, dat éénmalig tijd, moeite en energie vraagt en die heel veel waarde heeft en die zichzelf verkoopt, zonder dat ze aanwezig moet zijn. Dus anders gezegd inkomen dat binnen komt zonder haar interventie. Neen in haar eenvoudig business model is dit niet aanwezig.

 

Is er in haar business model rekening gehouden met upsell mogelijkheden. Anders gezegd: verkooptechnieken in jouw model ingevoerd zodoende klanten méér kopen dat ze initieel gedacht hadden. Neen in haar eenvoudig business model is dit niet aanwezig.

 

Hoe zorgt zij ervoor dat klanten niet stoppen na de 10 beurten? Hoe zorgt zij voor koop-continuïteit? Haar business model houdt hier maar gedeeltelijk rekening mee. Ze kan véél verder gaan.

 

Houdt haar business model rekening dat veel ondernemers niet veel tijd hebben om zich vrij te maken, maar toch wel zin hebben in yoga cursussen? Hoe lost ze dit op? Neen in haar eenvoudig business model houdt ze hier geen rekening mee en biedt ze geen oplossing.

 

Dit zijn maar enkele voorbeelden die vandaag ontbreken in haar, volgens haar, goed business model. Maar zoals je ziet is het belangrijk dat ze véél verder gaat en verder nadenkt over de noden en behoeften van haar klanten en hoe zij met haar diensten daar een antwoord op kan geven.

Dus,….er is nog werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat ze een optimaal rendabel business model bereikt. Maar eens ze dit heeft bereikt dan kunnen we haar marketing en haar sales opstarten met een super ‘concept’ dat verkoopbaar is.

En geloof me, dit is doenbaar!

Ben je geïntrigeerd om te weten of JIJ wel een goed optimaal en rendabel business model hebt, kom naar ons GRATIS 2 daagse training voor ondernemers die hun business willen boosten in 2017 op 15 & 16/02 te Mechelen/ Utopolis:.

Schrijf je hier in: www.businessboostevent.be

 

Tot volgende week

Karina

By | 2017-01-30T16:16:52+00:00 30 januari 2017|

Reageer

Pin It on Pinterest

Share This