Wat is de magische formule voor een goede sales pitch?

Je herkent het vast en zeker.

Netwerkbijeenkomsten, seminaries, workshops, sales situaties waar men je dé cruciale vraag stelt: “En, wat doe jij?”

Lijkt een eenvoudige vraag, simpel en helder.

Maar vaak is het antwoord niet zo eenvoudig, noch simpel, noch helder.

De gepassioneerde ondernemer zoals ik zou dan super enthousiast vertellen wat ik doe en voor wie. En daar bovenop voorbeelden geven, contexten schetsen, enzovoort. De passie zou ervan af druipen en je zit dan te vertellen en te vertellen, vol overgave en vol liefde. Maar snel haakt de tegenpartij, jouw gesprekspartner, af door een piepend geluid dat overeenstemt met een overlijden.

Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeepppppppppppppppp! En niets meer! Geen geluid, geen emotie! Niets!

En jij blijft maar vertellen en vertellen en vertellen.

Terwijl ik dit neerschrijf, schaam ik me nog steeds over hoe ik dit jaren gedaan heb. En erger nog! Ik had het niet door!

Eén ding was zéker (om het toch positief te bekijken): ik was gepassioneerd!

Maar een ander ding was nog zekerder: de tegenpartij begreep totaal niet wat ik deed, was niet in staat om kort en krachtig te reproduceren wat ik had verteld en was daarbij nog klinisch dood gevallen.

Vervelend! Héél vervelend!

Want wat willen wij als ondernemer? Wij willen dat de tegenpartij, jouw gesprekspartner, duidelijk begrijpt wat je doet en daardoor getriggerd wordt om bijkomende informatie te vragen én beter nog, vroeg of laat klant te worden! Zou dat niet fantastisch zijn?

Jaaaa hoor, fantastisch!

En hoe vaker je naar netwerkbijeenkomsten, seminaries en workshops gaat of in concrete verkoopsituaties terecht komt, hoe vaker je merkt dat er uiteindelijk méér mensen zijn die niet in staat zijn om kort en krachtig te omschrijven wie ze zijn en wat ze doen!

Spijtig inderdaad! Spijtig omdat je maar 1 minuut hebt om een eerste indruk te maken en als deze niet goed is, dan ziet het er niet onmiddellijk naar uit dat die persoon vroeg of laat bij jou gaat kopen.

Goed, genoeg in de wonde geploeterd!

Waar gaat het nu over? En hoe kunnen we het dan wél goed doen?

Het gaat hier overduidelijk over ‘Hoe je kort en krachtig jouw “Sales pitch of Elevator pitch” kan neerzetten’.

Wat is een sales pitch of Elevator pitch?

Een sales pitch is een korte maar zéér krachtige omschrijving van wat jij doet. Dus wat jij verkoopt: producten of diensten.

Doelstelling hierbij is dat de gesprekspartner duidelijk begrijpt wat je doet, in staat is om jouw boodschap te reproduceren aan een derde en dat wat jij gezegd hebt hem getriggerd heeft om er méér over te weten.

Maar dit is toch wat iedereen probeert te doen?

Ja, maar de ene doet dit al wat beter dan de andere.

En is er überhaupt een magische formule om dit correct te doen?

Ja!

Ik gebruik een eenvoudige formule die mij helpt, maar ook mijn klanten, om kort en krachtig weer te geven wat ik doe.

Zie hier de magische formule:

VOOR WIE + WAT + RESULTAAT

Voor wie :

Wie is jouw doelgroep?

Belangrijk dat die duidelijk is zodat mensen zich daarin herkennen

Wat :

Wat doe je concreet? Spreek in termen van resultaten

Resultaat :

Met welk resultaat?

Wat zijn de voordelen om met jou te werken?

Wat bereik je met jouw klanten?

Zie hier mijn concreet voorbeeld:

‘Ik help ondernemers om hun business te boosten en hun omzet te verhogen’.

Dit is een verkorte versie maar het had ook zo kunnen zijn:

‘Ik help ondernemers om hun business te boosten zodat ze binnen de 6 tot 12 maanden hun omzet kunnen verhogen’.

Voor wie + wat + met welk resultaat.

Dit triggert geïnteresseerden om door te vragen. Ze willen meer weten.

De basis voor de sales!

Gebruik deze magische formule en ervaar het positieve effect op anderen. Geen klinische doden meer op jouw geweten!

Kort, krachtig en vooral duidelijk!

Meer hebben we niet nodig!

Groetjes en tot volgende week!

Karina Urbina

By |2018-01-29T16:11:40+00:0029 januari 2018|

Reageer

Pin It on Pinterest

Share This