McDonald’s. Nu niet echt mijn favoriete restaurant.

Maar voor veel kinderen een echt plezier om naartoe te gaan.

En als je net terug bent uit verlof, een lange reis achter de rug hebt en jouw frigo leeg staat, is dit soms wel een gemakkelijke optie.

Dus hop met mijn gezinnetje naar de McDonald’s.

En daar viel mijn mond letterlijk open. Zon McDonald’s ervaring had ik nog nooit gehad.

In al die jaren waar ik naar de McDonald’s ben geweest was dit een ongelooflijke ervaring waardoor mijn ervaring werd geüpgraded naar een volgend niveau!

Even wat uitleg:

Mijn ervaring van de McDonald’s was nooit écht super geweest. Lange en drukke rijen, stresserend, groot, onpersoonlijk, geen klasse, gevoel van echt in een fastfood restaurant te zijn, waar er eigenlijk nul beleving is in en tijdens de maaltijd.

Maar chapeau McDonald’s’! Mijn ervaring werd letterlijk geüpgraded naar een hoger niveau!

Een betere McDonald’s. Een versie 2.0.

Wat heeft McDonald’s nu gedaan?

McDonald’s heeft zijn belevingsconcept veranderd.

Bestellingen gebeuren nu via online bestelborden. Waar je de tijd krijgt om rustig te bestellen. Dat is nu al een tijdje actief en dus eigenlijk niet meer nieuw. Maar van zodra jouw bestelling geplaatst is, moet je een schijfje nemen. ‘Ah!’ dacht ik verbaasd. Het is zon schijfje zoals je vaak in bedrijfsrestaurants krijgt en waarbij dat schijfje trilt als jouw bestelling klaar is. Dan mag je rechtstaan en loop je even naar de kassa en ja, daar krijg je jouw bestelling.

Dus waren wij aan ons tafeltje aan het wachten tot dat apparaatje zou trillen.

Maar tot onze verbazing trilde het schijfje niet en plots stond er een McDonald’s dienster voor ons met onze bestelling. We hoefden zelfs niet recht te staan om onze bestelling te gaan halen. Ze brachten ze naar ons toe! Gewoon super!

Het lijkt misschien stom, maar wat heeft McDonald’s nu gedaan en wat kunnen wij als ondernemer hiervan leren?

McDonald’s heeft hoogstwaarschijnlijk grondig nagedacht over zijn klant. Zijn klanten zijn niet de kinderen maar eigenlijk de ouders van de kinderen. Het zijn de ouders die betalen en die beslissen of ze wel of  niet naar de McDonald’s gaan (weliswaar soms onder grote druk van de kinderen). En vonden de ouders hun McDonald’s beleving aangenaam? Vonden ouders het fijn om in lange rijen te zitten, in de drukte, waar het helemaal niet fijn is om te eten? Wel daar hebben ze iets aan gedaan! Dankzij het schijfjesconcept met de daarbij behorende bediening aan tafel door de McDonald’s diensters hebben ze, uiteraard binnen hun concept, geprobeerd om de beleving aangenamer te maken. Meer orde te scheppen in de zaak ! McDonald’s blijft McDonald’s, maar ik moet toegeven dat ze hierin geslaagd zijn! De McDonald’s beleving verhogen naar een hoger niveau.

Wat kunnen wij daar nu uit leren?

  1. Maak een SWOT-analyse van jouw business: analyseer jouw sterktes, zwaktes, opportuniteiten en mogelijke bedreigingen. Maak hiervan een lijst.
  2. Denk na hoe je jouw sterktes nog sterker kan maken.
  3. Neem jouw zwakke punten en jouw mogelijke bedreigingen en denk na, binnen jouw concept, hoe je deze kan counteren. Hoe kan je deze ombuigen en/of aanpassen, en/of veranderen om jouw product of jouw dienst naar een hoger niveau te tillen?

Dit is nu precies wat McDonald’s deed!

McDonald’s heeft zijn zwaktes omgebogen tot iets positiefs.

Al ben ik geen McDonald’s liefhebber, een dikke bravo hiervoor!

Heb jij als eens nagedacht over hoe jij jouw zwaktes of bedreigingen kan ombuigen tot iets positiefs?

Geef het gerust hier door.

 

Tot volgende week!

Karina Urbina