Verkopen is een proces waarbij jij jouw producten of diensten gaat verkopen aan een derde in ruil voor geld. Voor de ene ondernemer is dat een makkie, fingers in the nose. Maar voor een groot deel van de ondernemers is dit zwoegen en kost het bloed, zweet en tranen.

Maar als ondernemer kan je niet anders, spijtig genoeg. Tenzij je een team hebt moet je het vaak zelf doen!

Inderdaad, klanten zoeken en ze overtuigen om bij jou te kopen.

Dit vraagt sowieso veel energie, tijd en moeite. En spijtig genoeg niet altijd met het gewenste resultaat.

Waarom toch? Waarom mis jij zo veel verkopen? Of beter gezegd wat doe je fout?

Hoe komt dit toch? Wat zijn de redenen daarvoor?

Ik geef je nu 8 redenen waarom jij systematisch verkopen mist:

  1. Slechte attitude:

=> Je hebt een slechte mindset en denkt vooral dat je niet kan verkopen en dat je de potentiële klant iets gaat aansmeren. Deze gedachten belemmeren jou en resulteren in een slechte attitude of hebben anders gezegd een impact op jouw gedrag. Je doet minder moeite, je gaat minder of niet aandringen omdat jij ervan overtuigd bent dat het toch niet gaat lukken.

 

  1. Geen gevulde pipeline:

=> Je hebt te weinig potentiële klanten in jouw netwerk. Het is primordiaal dat je een groot netwerk hebt.  Een groot aantal contacten die potentieel hebben om bij jou te kopen. Anders zit je te roeren in een potje dat halfleeg is en dat jou niets zal opbrengen. Je zal geen resultaten boeken of te weinig aangezien jouw potje te leeg is.

 

  1. Geen controle:

=> Jij moet controle hebben over het verkoopproces; niet de klant! Jij moet het proces richting geven en ervoor zorgen dat het proces zo kort mogelijk is. Hoe korter het verkoopproces, hoe meer kans je hebt om het contract te sluiten.

 

  1. Geen verkoopskills:

=> Als ondernemer, als verkoper, moet je verkoopskills hebben. Je moet weten wat je wel of niet mag zeggen, wanneer, hoe en op welk moment. Hoe zorg je ervoor dat de potentiële klant beseft dat hij een probleem heeft en dat hij dit niet alleen kan oplossen? Dat hij hulp, jouw hulp, nodig heeft om te komen tot een ideale situatie.

 

  1. Geen goede vragen:

=> Goede vragen stellen tijdens het verkoopgesprek is primordiaal om het gewenste resultaat te bekomen. Goede vragen stellen, zorgt ervoor dat de potentiële klant beseft dat hij een probleem heeft en dat hij dit niet alleen kan oplossen. Hij heeft hiervoor hulp van jou nodig.

 

  1. Je gebruikt de prijs om te onderhandelen:

=> Veel ondernemers hebben het idee dat prijs de beslissende factor is bij een onderhandeling. Fout, fout en nog eens fout! Ja, de prijs is belangrijk maar is zeker en vast niet dé beslissende factor! Daarom mag de prijs nooit de onderhandelingsfactor zijn. Zoek naar andere factoren buiten de prijs om.

 

  1. Je vraagt niet naar de close:

=> Het verkoopproces omvat verschillende stappen die ervoor zorgen dat de klant toestemt en zijn akkoord geeft om samen te werken. Maar het is dan uiteraard belangrijk om concreet aan de klant de vraag te stellen: gaan we nu samenwerken? Wanneer ondertekenen wij het contract?

 

  1. Geen follow-up:

=> De klant nauwgezet opvolgen tot alles ondertekend en in orde is! Een overeenkomst is enkel geldig als er iets op papier is gezet. Het verkoopproces is enkel afgerond als dit ook in orde is. Verlies geen tijd, hou de duur van het verkoopproces kort en zorg dat alle documenten zeer snel worden ondertekend van zodra de klant ‘ja’ heeft gezegd! Geen kans om van mening te veranderen!

 

Wil je meer weten?

Kijk hier: BusinessBoostEvent

 

 

Tot volgende week!

Karina Urbina