Sociale bewijskracht: waarom belangrijk voor jouw business?

Zijn er factoren of elementen die je kan gebruiken als ondernemer om jouw business een positief duwtje te geven? Een duwtje dat potentiële klanten kan overtuigen om met jou in zee te gaan?

Iets dat hen positief kan beïnvloeden waardoor ze overtuigd geraken om te kopen?

Ja, hoor. Er zijn verschillende elementen die het verkoopproces positief beïnvloeden. Robert Cialdini heeft 6 beïnvloedingsfactoren ontdekt die de verkoop positief beïnvloeden.

Ik zal er eentje uitdiepen nl. sociale bewijskracht.

Sociale bewijskracht is een beïnvloedingstechniek waarbij men het beslissingsproces gaat beïnvloeden door gelijkgestemde mensen te tonen die in een gelijkaardige situatie hetzelfde denken of doen. Het zien van gelijkgestemden die een bepaalde keuze maken, heeft een invloed op jouw eigen keuze/gedrag. Mensen gaan onbewust het gedrag of de keuze imiteren en kopiëren.

Maar hoe kan je als ondernemer deze techniek toepassen in jouw ondernemerschap?

Als ondernemer ga je deze techniek gebruiken om potentiële klanten te overtuigen dat ze bij jou een goede aankoop doen.

Wat kan dit nu concreet zijn?

Getuigenissen, foto’s met tevreden klanten of specifieke berichten.

Dit is een zeer efficiënte techniek die Willy Naessens bijvoorbeeld gebruikt. Zoals het openbaar vermelden van het volgende bericht: “Weer een werf van Willy Naessens”. Het geeft aan de mensen die dit bord meerdere malen zien een beeld dat Willy Naessens inderdaad véél verschillende werven heeft. Veel werven= veel klanten= succesvol.

Wat kan je nu concreet doen als je dit weet?

  1. Zorg ervoor dat er op jouw website getuigenissen te lezen zijn van jouw tevreden klanten.
  2. Stimuleer tevreden klanten om een getuigenis te geven (op je website maar ook op Facebook).
  3. Wanneer je een getuigenis hebt gekregen, maak een screenshot en verspreid die weer eens via sociale media.
  4. Maak foto’s van jou samen met jouw tevreden klanten.

Allemaal kleine maar uiterst efficiënte tips die maar al te vaak vergeten worden door ondernemers. Tonen aan de buitenwereld dat klanten tevreden zijn, heeft absoluut niets te maken met pochen of grootspraak. Het heeft enkel te maken met de toepassing van een beïnvloedingstechniek die zéér efficiënt werkt en die jouw business helpt om die kleine push te geven die het verdient!

Ik ben nieuwsgierig om te lezen of jij dit voortaan gaat toepassen of niet.

Laat gerust jouw mening hieronder.

Groetjes,

Tot volgende week!

Karina Urbina

By |2018-02-12T12:55:11+00:0012 februari 2018|

Reageer

Pin It on Pinterest

Share This