To blog or not to blog for an Online Business? That’s the question.

Had je me een paar jaar geleden gevraagd “Wat is een blog?” dan had ik uiteraard zeer spontaan gezegd: “Een blog is een … pfff…euh…euh…..” en dan had ik waarschijnlijk iets gezegd dat er hopelijk niet ver naast zat.
Maar vandaag kan ik zonder schroom zeggen wat een blog is én vooral welk effect een blog kan hebben op jouw online visibiliteit en vooral op jouw business. Een blog (of een weblog) is een zéér efficiënt communicatiemiddel op een website om kennis te delen, om te inspireren, te motiveren, te informeren en vooral om interactie te stimuleren bij de lezers.

Maar bloggen voor een online business? Bijna niemand doet dit? Voor diensten misschien maar voor producten? De hamvraag is dus:  “To blog or not to blog for an online business, that’s the question!”
Vooraleer ik deze vraag beantwoord is het belangrijk om de voordelen van het bloggen op een rijtje te zetten:

1.Bloggen verhoogt de website performantie: door te bloggen scoort men op Google => zeker een website met dynamische sites met een geïntegreerde, geüpdatete blog.
2.Bloggen biedt een ongelimiteerde variëteit aan informatie aan.
3.Bloggen trekt een brede waaier aan klanten aan van overal ter wereld. Het brengt jouw website nieuwe bezoekers aan die anders misschien nooit bij jou terecht zouden komen.
4.Blogs worden vaak toevallig gevonden, terwijl men iets anders zocht.
5.Hetgeen je in jouw blog zet, kan voor de lezer interessant zijn, kan geciteerd worden of zelfs gedeeld worden met anderen. Zelfs jaren nadat je het geschreven hebt.
6.Je ziet onmiddellijk de reacties na het plaatsen ervan en je krijgt inzicht in hoe jouw blogs worden gepercipieerd door de buitenwereld.
7.Bloggen is een fantastische manier om invloed uit te oefenen als zijnde dé expert in de materie. Beetje bij beetje toon je jouw klanten aan dat jij dé persoon bent die hen kan helpen met hun vraag/probleem en hierdoor win je mondjesmaat van de concurrentie. De klant krijgt een reflex om bij het product of de dienst automatisch aan jou te denken.
8.Hoe meer je schrijft, hoe behendiger je erin wordt.
9.Je creëert een bron voor meer e-mail contacten.
10.Aangezien het bloggen regelmaat vereist, ben je verplicht om steeds naar nieuw materiaal of nieuwe informatie te zoeken die voor jouw klanten interessant kan zijn. Dit zorgt dat je zelf steeds moet nadenken over nieuwe dingen in jouw business.
11.Het geeft jou de opportuniteit om de specifieke eigenschappen van een product of een dienst vanuit een ander perspectief te bekijken. En te kijken welke impact dit heeft op de verkoop.

Als we nu terugkeren naar onze realiteit van de e-commerce. En we pertinent goed weten dat het héél moeilijk is om als kleine online ondernemer te concurreren met de grote ondernemers dan beseffen we maar al te goed dat we onze online business “totaal anders moeten aanpakken”  om een hoog bereik te kunnen verkrijgen met een hoge (koop) impact.
De hamvraag is dus:  “To blog or not to blog for an online business, that’s the question!”

En het antwoord is: volmondig JA !

Tot volgende week!
Karina

By |2018-03-19T10:38:39+00:0019 maart 2018|

Reageer

Pin It on Pinterest

Share This