Waarom je aandacht moet schenken aan jouw USP!

2 verhaaltjes, 2 voorbeelden.

Verhaal 1/voorbeeld 1:

Ik zit tijdens een netwerkavond aan tafel met verschillende ondernemers. De ene vraagt aan de andere waarom hij bij hem zou moeten kopen.

De andere antwoordt met de volgende zin: ‘Omdat wij zonder contract werken en als jij niet tevreden bent, je dus kan stoppen wanneer je maar wil.’

Deeeeeuuuugggg, wrong answer!

Wat je dus totaal niet moet antwoorden!

Trouwens wat is dat voor een antwoord?

Wat zegt onze vriend nu?

Eén: hij antwoordt volledig naast de kwestie en twee: gaat dit mij als potentiële klant geruststellen? Werken zonder contract? Stoppen wanneer ik wil als ik niet tevreden ben? Euuuh, ga ik dan niet tevreden zijn?

Wat is dit voor een antwoord?

Verhaal 2/voorbeeld 2:

Le Cirque du Soleil. Wie kent dit nu niet? Prachtig circus voor volwassenen. Uniek, elegant met standing en een extreem professionalisme.

De vraag hierbij is de volgende: wat maakt Le Cirque du Soleil nu zo speciaal? Wat maakt het uniek? Waarom betalen mensen zo veel voor een circus zonder dieren?

Of het nu gaat over situatie 1 of situatie 2: het draait hier om hetzelfde.

Het gaat hier over één en dezelfde vraag: wat maakt jou nu uniek? Waarom ben jij anders dan de rest? Waarom zou ik bij jou moeten kopen? Wat moet mij overtuigen om te kopen?

Of anders gezegd: overtuig mij!

Dit heeft onze copain klaarblijkelijk niet begrepen! Hmmm…

Dus wat is nu juist die USP of Unique Selling Proposition? Wel heel eenvoudig: wat maakt jou uniek? Wat maakt dat jij anders bent dan de rest en wat moet mij overtuigen om bij jou te kopen?

Het kan gaan om een aparte dienst, locatie, aanpak, support,…noem maar wat. Maar het gaat dus om wat jou als leverancier van een product of een dienst uniek maakt in je aanbod naar klanten.

Klinkt stom, klinkt logisch. Maar het onlogische is dat veel ondernemers gewoon kopiëren wat de markt doet en dat ze bijgevolg niet nadenken over hun USP en dat het bijgevolg moeilijker wordt om zich van de massa te onderscheiden. Of ze gebruiken begrippen die standaard zijn en niet uniek zoals: wij leveren de beste dienst aan de beste prijs. Of wij bieden een uitstekende dienst na verkoop. Dit is standaard, niet uniek.

Dus hier enkele tips om jouw product uniek te maken:

  1. Kijk naar de markt binnen jouw sector en lijst op wat de markt doet.
  2. Bekijk voor elk punt of het mogelijk is om het anders en beter te doen.
  3. Wees origineel.
  4. Zorg dat hetgeen jij aanbiedt het probleem van de klant oplost.
  5. Durf te experimenteren.
  6. Durf te implementeren.

Kleine, korte tips die jouw dienst of product zullen helpen om unieker te zijn dan de rest. Pas ze toe en observeer de resultaten in jouw sales!

Meer goede business tips?

Kom dan naar het Business Boost Event!

Tot volgende week

Karina

By |2018-04-25T16:56:44+00:0025 april 2018|

Reageer

Pin It on Pinterest

Share This